محمد گيج

Mohammadgij Az Hame Ja Matlab Dare

سه‌شنبه، فروردین ۲۷، ۱۳۸۷

اعتراض به گوگل Only Persian Gulf




بسياری کاربران تلفن همراه در روزهای گذشته پيام کوتاهی به اين مضمون دريافت کرده اند: "سايت گوگل اسم خليج فارس را به خليج عربی تغيير داده است، اگر يک ميليون نفر اعتراض خود را به اين آدرس ارسال کنند گوگل مجبور به تغيير اين عنوان می شود."
به گزارش مهر، در ادامه اين پيام کوتاه ، آدرس www.petitiononline.com/sos02082/petitionhtmlدرج شده است.
با ورود به اين آدرس و جستجوی واژه "خليج فارس" (persian gulf) فهرستی از نتايج جستجو که به مناسبتهای مختلف و در سالهای اخير اعتراض نامه هايی در خصوص تغيير نام خليج فارس به عنوان جعلی "خليج عربی" منتشر شده است، ارائه می شود که در رتبه اول آن که مدنظر پيام کوتاه اخير است، عنوان Change the name of SLA Arabian Gulf to SLA Persian Gulf Petition (اعتراض تغيير نام خليج عربی انجمن کتابخانه های مخصوص آمريکا به خليج فارس) ديده می شود.
با کليک روی اين آدرس صفحه ای باز می شود که از کاربر درخواست می شود در صورت تمايل و پس از خواندن متن اعتراض با وارد کردن نام و آدرس پست الکترونيک خود اين نامه را امضا کند.
ترجمه متن نامه اعتراض به اين شرح است: به: انجمن کتابخانه های مخصوص آمريکا و بخش انجمن کتابخانه های مخصوص خليج عربی دکتر ربکا بی. وارگا و دکتر سيف عبدالله حمود الجبری احترما: ما، امضا کنندگان تقاضا داريم که انجمن کتابخانه های مخصوص ايالات متحده آمريکا عناوين "بخش خليج عربی انجمن کتابخانه های مخصوص و .... را به نام "خليج فارس" تغيير دهد.
در ادامه لازم به يادآوری مدارک تاريخی خليج فارس است. آيا احتمال دارد که شما آگاه باشيد در سازمان ملل چندين تصويب، اين عنوان را برای اين آب به رسميت شناخته اند؟ خليج فارس؟ از جمله تازه ترين گزارش گروه استاندارد اسامی جغرافيايی سازمان ملل، سند شماره 61، وين، 28 مارس 2006 که بر اين نام به عنوان نام اصلی اين خليج تاکيد کرده است؟ خليج فارس؟
ما اميدواريم که اکنون و در اين موقعيت و پس ارزيابی و خواندن درخواست ما، شما تصميم درستی در اين زمينه اتخاذ کنيد. با سپاس از بررسی شما.
در حقيقت اين نامه اعتراض به سايت گوگل نوشته نشده است، بلکه کاربران در اعتراض به اقدام انجمن کتابخانه های آمريکا در خصوص تغيير نام خليج فارس به عنوان جعلی "خليج عربی" اين درخواست را تنظيم کرده اند.
اين درحالی است که در پيام کوتاهی که به کاربران ايرانی تلفن همراه در چند روز گذشته ارسال شده است، از عنوان گوگل به جای "انجمن کتابخانه های مخصوص آمريکا" استفاده شده است. در حقيقت گوگل يک موتور جستجو است و تنها می تواند به جستجوی سايتهای موجود در اينترنت بپردازد و بنابراين قادر به تغيير هيچ نامی نيست. (گوگل تنها قادر به تغيير در سرويس های شخصی خود است نه در سرويس جستجو).
هرچند گوگل در نسخه سال 2008 سرويس "گوگل ارث" در نقشه های جغرافيايی مربوط به منطقه خليج فارس، اين خليج را با دو عنوان "خليج فارس" و "خليج عربی" مشخص کرده است که به ترتيب در مرز ايران و کشورهای عربی نوشته شده اند.

اين اقدام گوگل که بی ترديد با فشار کشورهای عربی انجام شده است در فوريه 2008 با اعتراض بسياری از انجمنها، گروهها و سازمانهای مختلف ايرانيان سراسر دنيا مواجه شد و اين نهادها نامه های اعتراض جداگانه ای به مقامات گوگل ارسال کردند که در سايت مذکور نيز اعتراض نامه ای مربوط به فوريه 2008 وجود دارد.
از سويی ديگر، در جستجوی گوگل اگر کاربران تمام دنيا واژه "Arabian Gulf" را وارد کنند، جستجوگر گوگل توانايی باز کردن سايتهايی را که در نام اصلی و يا در آدرس اينترنتی آنها اين عنوان جعلی درج شده است ندارد.
در حقيقت کاربر با کليک روی اين آدرسها پيامی را دريافت می کند که در آن استفاده از نام "خليج فارس" را در جستجو پيشنهاد می کند.
اين اقدام را گروهی از هکرهای ايرانی که در گروه هکرهای خوب جای دارند، انجام داده اند.
ماجرای بمب گوگلی در سال 2004 گروه " National Geographic" نخستين بار در نقشه ها و اسناد خود "خليج فارس" را به عنوان جعلی "خليج عربی" تغيير داد که با مخالفت تمام ايرانيان به خصوص کاربران ايرانی گوگل مواجه شد. کاربران ايرانی گوگل در سراسر دنيا در يک روز واژه "خليج فارس" را در گوگل جستجو کردند و همين مسئله موجب شد که National Geographic از اقدام خود عذرخواهی کند. اين پديده که به "بمب گوگلی" معروف شد، شگفتی مقامات اولين موتور جستجوی دنيا را برانگيخت.
در صفحه اين سايت (http://www.petitiononline.com/) اعتراض نامه آنلاين سه اعتراض به گوگل ارث، National Geographic و انجمن کتابخانه های مخصوص آمريکا جزء 10 اعتراض فعال به شمار می رود که اين موضوع حاکی از انتقاد شديد ايرانيان به استفاده از واژه خليج عربی است.

گيج نظر